Reklama internetowa stała się jednym z kluczowych sposobów promowania produktów i usług w niemal każdej branży. Marketing w sieci może mieć wiele form, jednak najpopularniejszą z nich wciąż pozostaje posiadanie własnej strony internetowej, na której potencjalny klient może znaleźć niezbędne informacje. Należy zadbać o to, aby witryna znajdowała się na górnych pozycjach w wyszukiwarce, trzeba więc odpowiednio ją pozycjonować. Pozostaje więc kwestia tego, komu zlecić pozycjonowanie strony, aby osiągnąć pożądane efekty przy jednoczesnej optymalizacji kosztów?
Samodzielne pozycjonowanie – dlaczego nie jest dobrym pomysłem?
Niektórzy przedsiębiorcy czy właściciele stron internetowych decydują się pozycjonować witrynę we własnym zakresie, niemniej jednak szybko orientują się, że nie jest to najlepsze rozwiązanie. Pozycjonowanie to bardzo złożony proces, w którym należy uwzględnić wiele czynników, w tym:
- grafikę,
- content,
- linkowanie,
- dobór fraz kluczowych,
- audyt seo.
Wszystko to sprawia, że pozycjonowanie staje się długą procedurą, która wymaga posiadania nie tylko wiedzy na odpowiednim poziomie, ale również umiejętności. Nawet osoby, które sprawnie poruszają się w sieci, mogą nie mieć wystarczająco dużo czasu, aby efektywnie pozycjonować witrynę internetową. Problem ten dotyczy szczególnie osób prowadzących własną działalność gospodarczą, które zajmuję się w głównej mierze rozwijaniem firmy.
Pozycjonowanie strony przez agencję
W kontekście tego, komu zlecić pozycjonowanie, warto rozważyć ofertę agencji reklamowych. Większość z nich oferuje nie tylko pozycjonowanie stron internetowych, ale również opracowanie pełnych kampanii marketingowych. Agencje marketingowe to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy chcą współpracować na zasadach B2B. Na podstawie podpisanej umowy, pracownik sporządza plan pozycjonowania. Klient ma do niego wgląd, może też wprowadzać własne poprawki. Niewątpliwą zaletą współpracy z agencjami marketingowymi jest to, że zatrudnia ona wyłącznie wykwalifikowanych i doświadczonych pracowników. Dzięki temu klient ma pewność, że jego strona internetowa jest w najlepszych rękach. Wadą takiego rozwiązania jest natomiast cena, która finalnie może okazać się bardzo wysoka, zwłaszcza jeśli firma działa w branży określanej jako trudna, czyli w takiej, w której panuje bardzo duża konkurencja.
Współpraca z freelancerem – tak czy nie?
Właściciele stron internetowych coraz częściej decydują się nawiązać współpracę z freelancerami, czyli osoba, które pracują na własną rękę. Często prowadzą one jednoosobową działalność gospodarczą, choć nie jest to regułą. Freelancer podejmuje się pozycjonowania strony internetowej na takich samych zasadach, jak agencja, opracowując i wdrażając w życie odpowiedni plan. Zaletą współpracy z „wolnymi strzelcami” jest fakt, iż wykonując konkretny projekt, budują własną markę, tak więc nie mogą pozwolić sobie na błędy czy potknięcia. Ponadto współpraca z freelancerem jest ekonomiczniejszym rozwiązaniem, niż współpraca z agencją reklamową. Wadą natomiast jest niepewność co do zakresu wiedzy oraz umiejętności konkretnej osoby. Nie zawsze też można rozliczać się z freelancerami na zasadach biznesowych – czasami konieczne będzie na przykład wystawienie umowy o dzieło.
Komu zlecić pozycjonowanie strony?
Zastanawiając się, komu zlecić pozycjonowanie strony, warto przede wszystkim określić budżet oraz własne potrzeby. Jeśli poza samym pozycjonowaniem potrzebna będzie jeszcze innego typu kampania marketingowa, to lepszym rozwiązaniem wydaje się być współpraca z agencją. Tymczasem przy ograniczonym budżecie lepiej sprawdzi się freelancer, który zwykle proponuje niższe ceny, gdyż z założenia ponosi mniejsze koszty. Komu zlecić pozycjonowanie strony? Przede wszystkim osobie, która posiada w tej materii dużą wiedzę, a także doświadczenie zawodowe. Nie należy natomiast ufać tym, którzy obiecują, że witryna osiągnie odpowiednią pozycję w wyszukiwarkach w bardzo krótkim czasie. Pozycjonowanie jest bowiem skomplikowanym i często długotrwałym procesem.