Pozycjonowanie za efekt – co musisz wiedzieć?

    Zaczynając od początku. Kilka lat temu jednym z najbardziej popularnych rozliczeń agencji SEO z klientami było rozliczanie za efekt w postaci obecności na konkretnej pozycji. W teorii, zasady takiego modelu są niezwykle proste oraz bardzo atrakcyjne – płacimy, dopiero wtedy, kiedy wybrane przez nas frazy znajdą się na określonej pozycji w Google. W praktyce rozwiązanie to może jednak przysporzyć wiele problemów – zarówno po stronie klienta, jak i agencji SEO. Efektem takiej współpracy nie zawsze jest bowiem dużą ilość nowych klientów czy lepsza sprzedaż.

    Na czym polega pozycjonowanie za efekt?

    Decydując się na pozycjonowanie strony WWW, podpisujemy długoterminową umowę z agencją SEO. Firmy proponują zazwyczaj kilka lub kilkanaście fraz kluczowych do pozycjonowania z płatnością za efekt. Jako właściciele strony, płacimy agencji jedynie za frazy w TOP10, czyli za to, kiedy nasza strona internetowa znajdzie się na pierwszej stronie w bezpłatnych wynikach wyszukiwania Google.

    Pozornie wydaje się zatem, że taki sposób rozliczania z agencją SEO będzie najbardziej uczciwym modelem współprac. Kiedyś faktycznie tak było. Dziś, wariant ten nie jest już tak popularny – okazuje się być ryzykowny zarówno dla biznesu klienta, jak i dobrej agencji SEO.

    Dlaczego? Musimy pamiętać, że pozycjonowanie zawsze uzależnione jest od algorytmu Google, który bywa zmienny. W ciągu jednego roku może zajść w nim nawet kilka tysięcy zmian. Taka zmienność sprawia, że agencja SEO będzie przegrana w modelu płatność za efekt. W obrót wejdą pieniądze, czas pozycjonera, całe zaplecze SEO, a i tak nadal nie będziemy mieli pewności, że efekty przyniosą nam oczekiwane założenia.

    Pozycjonowanie za efekt – czy opłaca się agencjom SEO?

    Jako zleceniodawcy, możemy być zadowoleni z efektu, jaki oferują nam agencje SEO. Należy wziąć jednak pod uwagę, że możemy być zadowoleni jedynie pierwsze kilkanaście minut, bo po tym czasie nasza strona nie znajdzie się już na pierwszej stronie wyszukiwania Google.

    Patrząc od strony agencji SEO, czyli potencjalnego usługodawcę, którego wybieramy – będzie ona chciała, aby jak najszybciej wypozocjonować naszą stronę. Problem w tym, że za pomocą pozycjonowania za efekt nie zrobimy tego w sposób bezpieczny. Uczciwe agencje SEO od razu przedstawią nam, jak będzie wyglądać efekt po zakończonej pracy. Nieuczciwy wykonawca z kolei będzie uciekał się do technik, które mogą sprawić, że za sprawą kary nałożonej przez Google, nasza strona całkowicie zniknie z wyników wyszukiwania. Decydując się na ten model współpracy wybierajmy zatem jedynie sprawdzone agencje SEO, które jasno przedstawią nam, jak wygląda tego typu współpraca oraz z jakim ryzykiem się wiąże. 

    Wybierając niesprawdzone agencje SEO gwarantujące nam długotrwały efekt naszej współpracy ryzykujemy naszym biznesem – oddajemy naszą stronę w ręce kogoś, kto sytuację może tylko pogorszyć. Co ważne, agencja SEO nie poniesie odpowiedzialności za to, że nasza strona zostanie ukarana, a my zostaniemy z tym zupełnie sami. 

    Problem z doborem słów kluczowych

    Ciągle zmieniający się algorytm Google, nie jest jedyną przeszkodą w efektywnym pozycjonowaniu za efekt. Problem sprawia również dobranie odpowiednich słów kluczowych. Nikt nie chce bowiem pracować za darmo, więc przy takim modelu płatności konieczne jest błyskawiczne osiągniecie wysokich pozycji przez agencje SEO. Bardzo często nieuczciwi pozycjonerzy, dobierają frazy o niskiej konkurencyjności, które mimo wszystko wypozycjonują się niezwykle wysoko. Co więcej, do kampanii SEO mogą zostać wybrane frazy kluczowe, które praktycznie w ogóle nie są wpisywane do pola wyszukiwarki Google. To przekłada się na praktycznie zerową konkurencyjność, wysokie i nieefektywne wypozycjonowanie naszej strony, a także łatwe pieniądze dla agencji.

    My, jako klienci bardzo często nie jesteśmy świadomi nadużycia oraz cieszymy się z wysokich pozycji na frazy kompletnie bezużyteczne. Musimy jednak pamiętać o tym, że dobre wypozycjonowanie strony wymaga od nas większego nakładu środków finansowych, a od agencji oferującej nam pomoc – większego nakładu pracy oraz poświęconego czasu. 

    Oczywiście, dobrze wykonane pozycjonowanie za efekt, może okazać się niezwykle efektywne. Muszą zająć się tym jednak profesjonaliści z wieloletnim doświadczeniem.