Właściciele stron internetowych skupiają się na tym, aby zajmowała ona jak najwyższe pozycje w wyszukiwarkach. Niemniej jednak witryna musi być również w pełni funkcjonalna dla użytkowników, którzy – nie mogąc znaleźć potrzebnych informacji czy podjąć konkretnych działań – zrezygnują z dalszej aktywności. W celu sprawdzenia, czy strona internetowa pełni swoją rolę, przeprowadza się audyt. Czym dokładnie jest audyt strony www i kiedy warto się na niego zdecydować?
Na czym polega audyt strony www?
Audyt strony www najczęściej skupia się na trzech kwestiach – pozycjonowaniu, użyteczności oraz bezpieczeństwie. Przeprowadzenie go w sposób kompleksowy daje odpowiedź na wiele pytań, w tym między innymi, dlaczego konkretna witryna jest mało funkcjonalna bądź dlaczego nastąpił spadek jej popularności. Właściciele stron internetowych mogą też zdecydować się na audyt cząstkowy, który będzie dotyczył jednego, wybranego zagadnienia. Audyt w kontekście pozycjonowania skupia się na określeniu, jakie działania należy podjąć, aby strona www znajdowała się na wyższych pozycjach w wyszukiwarkach internetowych. Audyt użyteczności ma odpowiedzieć na pytanie, jakie są mocne i słaby strony witryny z punktu widzenia użytkownika oraz czy jest ona dla niego przejrzysta. Tymczasem audyt bezpieczeństwa odnosi się do prawidłowego przepływu informacji, ochrony danych osobowych czy niejawnych, dokonywania płatności przez stronę internetową.
Jak wygląda audyt strony internetowej?
Warto mieć świadomość, że audyt strony www to stosunkowo czasochłonny proces, bowiem nie sposób w kilka dni zbadać wszystkich, interesujących z punktu widzenia audytora, obszarów. Najczęściej zwraca się uwagę na:
- treści, jakie znajdują się na stronie internetowej (w tym na dobór właściwych fraz kluczowych),
- budowę adresów URL,
- statusy odpowiedzi serwera,
- szybkość ładowania strony,
- tytuły i meta dane,
- bezpieczeństwo,
- analizę profilu linków.
Niemałe znaczenie mają również czynniki behawioralne, tak zwane User Experience. Skupiają się one przede wszystkim na emocjach, jakie wywołuje w użytkownikach konkretna witryna. Należy jednak mieć świadomość, że najczęściej badania UX są odrębnym elementem audytu, stanowiąc jego uzupełnienie.
Kto przeprowadza badania na stronach internetowych?
Badanie strony internetowej „od wewnątrz” to zadanie, jakiego może podjąć się jedynie profesjonalista. Powinien on posiadać wiedzę z zakresu funkcjonowania stron internetowych, a także programowania. Bardzo ważna jest znajomość zasada content marketingu czy ogólnie rzecz biorąc, zasad SEO. Najczęściej audyt strony www przeprowadzany jest przez wyspecjalizowane agencje marketingowe, lecz można go zlecić również freelancerom. Ważne, aby osoba, która zajmuje się audytem, posiadała duże doświadczenie zawodowe w badaniu stron firm, działających w różnych branżach. Warto zwrócić też uwagę na koszty audytu, bowiem zwykle duże agencje marketingowe pobierają wysokie opłaty, podczas gdy wynagrodzenie freelancera będzie nieco niższe. Niemniej jednak, należy liczyć się z tym, że przeprowadzenie badań będzie kosztować od kilku do nawet kilkunastu tysięcy złotych.
Audyt strony www – i co dalej?
Przeprowadzenie nawet dogłębnego audytu strony internetowej nie stanowi jeszcze rozwiązania problemu, jakim jest na przykład zbyt mały ruch na stronie czy zbyt niska pozycja w wyszukiwarkach. Osoba bądź instytucja przeprowadzająca badania, zobowiązana jest wygenerować stosowny raport, w którym powinny znaleźć się nie tylko suche fakty, ale również wskazówki dotyczące tego, jakie działania należy podjąć, aby w stosunkowo krótkim czasie i przy optymalnych kosztach rozwiązać problem. Poszczególne zadania można zwykle zlecić osobom, które wykonywały audyt – mają one wiedzę i doświadczenie, a ponadto posiadają już cenne informacje odnośnie tego, co należałoby poprawić. Niemniej jednak to, jakie działania zostaną podjęte w dalszej kolejności, zależy głównie od właściciela strony internetowej. Audyt, sam w sobie, daje odpowiedzi na wiele pytań, stanowiąc jednocześnie narzędzie diagnostyczne.